Paul Solovyev

War is Peace

April 24 – May 7, 2015

Elektrozavod gallery

Paul Solovyev 

War is Peace

April 24 – May 7, 2015

Elektrozavod gallery


Visual images accompany power during all the period of its existence. National symbols, architectural styles, decorative arts write history, becoming the signs of different generations. In the common day life it is difficult to estimate the full potency of the visual language surrounding us and realize its influence. Advertising, design, architecture daily not only form the concept of beauty and ugliness, but also are the means of ideology and propaganda. Contemporary art believes in its capability to analyze the situation, but it underestimates the market and government’s capability to appropriate the artistic language. Thus, the concept of modern art easily transforms into one of the symbols of democracy and liberal view, and in human history we see numerous examples of individual artistic discovery transforming into mass production. Paul Solovyev in his exhibition creates, in its way, a retrospective of image transformation. His place as an artist is somewhere between the history of art, the madness of the daily life and the culture of design. Today any artist in Russia is not only witnessing the battle of various propaganda streams, his/her view is formed in the collision of fighting powers, where there are no winners. An artist in this position can only be a loser, but a loser accepting it and trying to see in it a grain of common sense.

Text: Dima Filippov

 

Павел Соловьев

Война это мир

24 апреля – 7 мая 2015

галерея Электрозавод

Визуальные образы сопровождают власть на протяжении всего своего существования. Символы государств, архитектурные стили, декоративно-прикладное искусство пишут историю, становятся знаками эпох. В повседневности сложно оценить мощь окружающего нас визуального языка, оценить его влияние. Реклама, дизайн, архитектура ежедневно формирует представление о понятии не только красоты и безобразия, но и становится орудием идеологии и пропаганды. Современное искусство верит в свою способность анализировать происходящее, но оно недооценивает способность рынка и власти к апроприации языка художника. Так понятие современного искусства легко превращается в один из символов демократии и либерального взгляда на мир, а в истории можно найти массу примеров превращений индивидуальных художественных открытий в массовое производство. Павел Соловьев в своей выставке создает своего рода ретроспективу переходов одних образов в другие. Его место как художника находится где-то между историей искусства, безумием сегодняшнего дня и культуры дизайна. Сегодня любой автор в России и не только находится в ситуации борьбы различных потоков пропаганды, его взгляд формируется из столкновения противоборствующих сил, где нет победителей. И художник может быть только проигравшим, но принимающим это и пытающимся в этом увидеть хоть какое-то зерно здравого смысла.
Tекст: Дима Филиппов