Yanina Chernykh

The Twist

March 26 – April 2, 2016

Elektrozavod gallery

Yanina Chernykh

The Twist

March 26 – April 2, 2016

Elektrozavod gallery

 

You're here. Old factory buildings are around you, everyday life, the search for time are behind. Everyone has their own untold stories. Memory stays in social networks` pages, its traces are in frozen photos.

 

White field. There is no one around - last year's grass trembles in the breeze, barely visible in this mirk. You're here. People who lived thousands of years ago stand before you. Alive, they saw what you see now. Light flickers in the distance. What's behind it? The same as here. The birth of a new man to see it all himself.

 

A doll factory. Around working people are making a beloved friend for new people by hand. Dolls look into the distance. They will live on. They will be found in different parts of the world.

 

An artist's studio. Sketches on the table, threads repeat their lines turning an idea into an artwork. Outside the window people do their own their business, the city lives another day.

 

The story of a doll:

An antique doll was found at Porte de Vanves flea market in Paris. The doll was missing a shin but had a wig of human hair and glass eyes. It often happens that body and head of a doll have different origins, are produced by different factories, sometimes even in different countries. Small doll factories could buy the missing parts from larger ones. Details were changed by the owners themselves or antiquarians, for example, if the head was broken. The doll, which has become an important object at the exhibition, has a body and a head from different stories. The body was produced in Russia at Dunaev's factory. It is made of wood and so-called mastic (Russian version of composite). When original dolls from other Russian factories can still be found in museums and private collections, the Dunaevsky factory doll is a huge rarity. The body was made before the 1917 revolution, roughly dated 1910, at the Dunaev factory near Sergiev Posad. The head has a different story. It was produced in Poland at the factory of Shrayer and Fingerhood in Kalisz. Before Poland gained independence the factory, founded in 1884, was considered Russian and supplied its products to the Russian market mainly. To take on a European market the factory masters a new material - celluloid. It was the doll's head, the first third of the 1930s, that was made of celluloid. In addition, this mold (shape) of a head can be met very rarely. It is unlikely that the doll has factory assembly. Most likely, the doll came a long way from Russia to post-war Poland, then got to Paris and then to Moscow, where it was repaired and pushed the artist Yanina Chernykh to create this project.



 

Янина Черных

Свивание

26 марта – 2 апреля 2016

галерея Электрозавод

Вы здесь. Вокруг вас старые заводские строения, позади вас будни, поиск времени. Каждый имеет свои нерассказанные истории. Память уходит на страницах социальных сетей, в застывших фотографиях ее следы.

Белое поле. Вокруг никого - ветер колышет прошлогоднюю траву, едва заметную в этой пелене. Вы здесь. Перед вами люди, которые жили тысячи лет назад. Живые, они видели то же, что и видишь ты. В дали горизонта мерцает свет. Что за ним? То же, что и здесь. Рождение нового человека, чтобы он увидел это сам.

Фабрика кукол. Вокруг рабочие собирают руками желанного друга для новых людей. Куклы смотрят своими глазами в даль. Они проживут дальше. Их найдут в разных частях света.

Мастерская художника. Эскизы на стол, нити повторяют их линии, превращая идею в произведение. За окном люди идут по своим делам, город проживает еще один день.

 

История куклы:

Антикварная кукла нашлась в Париже на блошином рынке Porte de Vanves. У куклы не хватало одной голени, но был парик из человеческих волос и целые стеклянные глаза. Часто бывает, что туловище и голова куклы имеют разное происхождение, выпущены разными заводами, иногда даже в разных странах. Маленькие кукольные фабрики могли докупать недостающие детали у более крупных. Детали меняли и сами владельцы или антиквары, например, если голова разбивалась. У куклы, ставшей важным предметом выставки, тело и голова из разных историй. Тело было произведено в России на фабрике Дунаева. Оно сделано из дерева и так называемой̆ мастики (русский̆ вариант композита). Если оригинальные куклы других русских фабрик ещё встречаются в музеях и частных коллекциях, то кукла Дунаевской̆ фабрики огромная редкость. Тело было изготовлено до революции 1917 года, примерно датируется 1910, на фабрике Дунаева под Сергиевым Посадом. С головой другая история. Она произведена в Польше на фабрике Шраера и Фингергуда в Калише. До обретения Польшей независимости фабрика, основанная в 1884 году, считалась русской и поставляла свою продукцию преимущественно на российский рынок. Чтобы начать завоевывать Европу, фабрика осваивает новый материал - целлулоид. Как раз из целлулоида и сделана кукольная голова, первая треть 1930-х годов. При этом данный молд (форма) головы встречается очень редко. Маловероятно, что сборка куклы заводская. Скорее всего, кукла преодолела долгий путь из России в послевоенную Польшу, потом попала в Париж, а потом в Москву, где была восстановлена и подтолкнула художницу Янина Черных на создание этого проекта.