Solo show of Oleg Frolov

Startup

May 23 - June 8, 2014

Elektrozavod gallery

04.JPG
02.JPG
03.JPG
01.JPG
05.JPG
06.JPG
07.JPG
08.JPG
10.jpg
11.JPG

Solo show of Oleg Frolov

Startup

May 23 - June 8, 2014

Elektrozavod gallery

 

The “Elektrozavod” gallery is glad to present the exhibition of Oleg Frolov "Startup", the first solo exhibition of the artist in the gallery.

Has civilization really reached the degree of development and complexity that will provide man with a complete, harmonious life? Oleg Frolov's exhibition is devoted to the economics in which people's emotional needs are fully realized and do not contradict the interests of the market. This economics - the artist invented the neologism empatonomics to designate it – meets a person when he is born, carries him through life and carefully lowers him into the grave.

Features of the new reality – the absolute institutionalization of life, but at the same time its harmonization and attention to personal creative development since childhood, the merging of commercial and emotional spheres, shifting demographics – are visible in art as nowhere else making it one of the first messengers of the future. The paradox is that at the same time art in its usual configuration becomes the first victim of the new era.

The new reality, of course, is not yet available to everyone, but its power is such that even in Russia its inherent changes are noticeable, although reflected as in a false mirror.

The exhibition presents three new sculptures, which are the result of abstract reflections of several years on the construction of a neo-feudal system of art in Moscow and the unenviable position of artists in it, one and a half years of direct observation of beginning artists-prisoners of this system and the desire of the last few months to avoid their fate, to leave the prospectless role of artist and move to unoccupied territories. This motivation, as the artist hopes, turns the presented works into something more than a momentary pamphlet or entertaining 3D paintings. The artist was driven by a strong rejection of the role of content provider – the lowest-status role in the type of economics referred to above. The desire to move in the direction where the key decision-making centres are, to create a universal interface that works effectively, for example, in the retail sector, and learn how to overcome the imposed to art constraint to use the tools created by mankind to enhance the quality of life, was expressed in addressing to the means historically monopolized by the service industry. Oleg Frolov was not so much concerned with the question of what art is now in Moscow – the answer to it is quite obvious to all, not devoid of conscience and reason – but what it turns into and what it will become in the near future.

 

Олег Фролов

Стартап

23 мая - 8 июня 2014

галерея Электрозавод

 

Галерея Электрозавод рада представить выставку Олега Фролова «Стартап», первую персональную выставку художника в галерее.
Действительно ли цивилизация достигла той степени развития и сложности, которая обеспечит человеку абсолютно полное, гармоничное проживание жизни? Выставка Олега Фролова посвящена экономике, в которой эмоциональные потребности людей полностью реализуемы и не противоречат интересам рынка. Эта экономика – художник придумал для ее обозначения неологизм эмпатономика – встречает человека на выходе из родовых путей, проносит через жизнь и бережно опускает в могилу. Черты новой реальности – абсолютная институционализация жизни, но при этом ее гармонизация и внимание к творческому развитию личности с самого детства, слияние коммерческой и эмоциональной сфер, меняющаяся демографическая ситуация – видны в искусстве как нигде, что делает его одним из первых вестников будущего. Парадокс заключается в том, что одновременно искусство в привычной его конфигурации становится первой жертвой новой эры. Новая реальность, конечно, пока не доступна каждому, но сила ее такова, что даже в России присущие ей изменения заметны, хотя и отражаются, как в кривом зеркале.
На выставке представлены три новые скульптуры, ставшие итогом отвлеченных размышлений нескольких лет о построении в Москве неофеодальной системы искусства и незавидном положении художников в ней, полутора лет непосредственного наблюдения за начинающими художниками-заложниками этой системы и сформулированного в последние несколько месяцев желания избежать их судьбы, если нужно оставить бесперспективную роль художника и двигаться на незанятые территории. Эта мотивация, как надеется художник, превращает представленные работы в нечто большее, чем сиюминутный памфлет или занимательные трехмерные картины. Художником двигало решительное неприятие роли поставщика контента – самой низкостатусной в том типе экономики, о которой идет речь. Желание двигаться в направлении, где находятся ключевые центры принятия решений, создавать универсальный интерфейс, эффективно работающий, например, в сфере розничной торговли, и научиться преодолевать навязанное искусству стеснение использовать инструменты, выработанные человечеством для повышения качества жизни, выразилось в обращении к средствам, исторически монополизированным сферой услуг. Олега Фролова не так сильно волновал вопрос о том, что есть искусство сейчас в Москве – ответ на него вполне очевиден всем, не лишенным совести и рассудка, – но во что оно превращается и чем станет в самое ближайшее время.