Vlad Shatilo

Waiting for Fashion

November 21 - December 5, 2014

Elektrozavod gallery

Vlad Shatilo

Waiting for Fashion

November 21-December 5, 2014

Elektrozavod gallery

 

The author works with photography paying attention to the look as the basis of photographic image. Looking at subtle details of a digital image Vlad tells hidden stories that normally elude. In Vlad's works random persons caught on camera (audience at an event) freeze in the uncertainty of digital noise and are reborn full of greatness of presence. The borderline state from the general to the special is complemented by the very plot of the picture taken for the first time being at one of the fashion shows. Vlad reflects on the transition of the viewer from one state to another.

"At any fashion show a viewer is no less important than models and designers, but the viewer must be "right", worthy of high fashion. To make a common man an ideal viewer it is necessary to force him to undergo a purification ritual from the filth of everyday life.

Everything makes sense only when models appear on the runway under TV cameras and photoflashes. Up to this moment people in the hall are waiting for fashion, they are in a transition state from one being to another. This half-hour wait in the black-and-purple darkness purifies each of them, makes them feel the importance of the event and elevates them to its level. The photographs are taken during this very process of purification, that is, they depict no longer the personalities, but not yet the viewers.”

Not only the plot peculiar to fashion shows can be seen here, but also the figure of the viewer and his role as it is. Even against its will the "Elektrozavod" gallery “purifies the viewer” by its endless corridors and pass system. Art and fashion are indirect but often use the same means (with this fact unwanted by many artists though).

 

 

Влад Шатило

В ожидании моды

21 ноября - 5 декабря 2014

галерея Электрозавод


Автор работает с фотографией, обращая внимание на взгляд как на основу фотографического изображения. Разглядывая едва уловимые детали цифрового снимка, Влад рассказывает скрытые истории, ускользающие при обычном просмотре изображения. В работах Влада случайные лица, попавшие в кадр - зрители события, застывают между неизвестностью цифрового шума и заново рождаются уже полные величия присутствия. Пограничное состояние от общего к частному дополняется самим сюжетом снимка, сделанного впервые оказавшись на одном из модных показов. Влад размышляет на тему перехода зрителя из одного состояния в другое.

«Во время любого показа мод зритель не менее важен, чем модели и дизайнеры, но зритель должен быть “правильным”, достойным высокой моды. Для того чтобы из обывателя сделать идеального зрителя, необходимо заставить его пройти ритуал очищения от скверны повседневности.
Все обретает смысл, только когда на подиум выходят модели, включаются телекамеры и начинают мелькать вспышки фотоаппаратов. До этого момента допущенные в зал люди находятся в ожидании моды, в состоянии перехода из одного бытия в другое. Это получасовое ожидание в черно-фиолетовой темноте очищает каждого, заставляет прочувствовать степень важности события и возвышает до его уровня. Фотографии сделаны именно во время этого процесса очищения, то есть на них изображены уже не личности, но еще не зрители.»


В этом можно увидеть не только сюжет, свойственный модным показам, но и фигуру зрителя и его роль как таковую. Сама галерея «Электрозавод» даже вопреки своему желанию «очищает зрителя» бесконечными коридорами и проходной системой. Искусство и мода косвенны, но используют зачастую одни и те же инструменты, как этого бы не хотели многие художники.