Elena Artemenko

Fountain

September 24  - October 9, 2018

Elektrozavod gallery

42508275_2019133668151286_10219318439617
42463215_2366541356709099_88627891956854
42574363_2076888382355452_38465947950194
42518908_2366602360036332_66431287768949
42474145_2366602306703004_16732982776063
42641609_2076887695688854_14893869791277
42422325_2076887892355501_80269919400230
42546557_2076888149022142_18885223057394
42487048_2366566870039881_45039357558060
42462596_2366566810039887_44057690813455
27500876_2045292655500639_63387463851705

Solo show of Elena Artemenko

Fountain

September 24  - October 9, 2018

Elektrozavod gallery

 

Fountain Installation Wax, silicone, ink 2018 AK-47 (Kalashnikov's Automatic Rifle) is one of the most popular and widely used rifles in the world. More than 19 countries produce and sell it, more then 50 countries use it in armed forces. This is scared, large-scale “Friendship of nations” that has unfolded in Asia, Africa, the Middle East, Europe and the United States, resulting in the sale of weapons to each other and exchange of bullets. The sculpture “Fountain” appeals to important russian image of “Friendship of nations” and become an attempts to transform the main military symbol to attraction where riffles are melted, helpless and soft objects. The artist literally melts the weapon, bends with her hands still warm muzzles of riffles and pistols, thereby disarming them. So fears lose their strength, masculinity and aggression turn into lethargy, and the sounds of shots turn into a peaceful murmur of water.

выставка Елены Артеменко 

Фонтан

24 сентября - 9 октября 2018

галерея Электрозавод

Автомат Калашникова (АК) и его модификации являются самым распространённым стрелковым оружием в мире (ими оснащены более 50 армий разных стран). 19 стран производят АК по лицензии, количество стран, производящий автоматы без лицензии не поддается учету. Это - устрашающая, масштабная «дружба народов», развернувшаяся в Азии, Африке, на Ближнем Востоке, Европе и США, выражающаяся в продаже друг другу оружия и обмену пулями.
Проект «Фонтан» становится попыткой превращения милитаристских символов в аттракцион, - в подтаявший, беспомощный и мягкотелый объект. Художница в буквальном смысле плавит оружие, сгибает руками еще теплые дула автоматов и пистолетов, тем самым обезоруживая их. Это символическое «приручение» милитаристской угрозы обладает терапевтическим свойством. Так страхи лишаются своей силы, маскулинность и агрессия превращается в вялость, а звуки выстрелов – в мирное журчание воды.