Elena Minaeva

Darkness Under the Bed

February 28 - March 7, 2015

Elektrozavod gallery

Elena Minaeva

Darkness Under the Bed

February 28 - March 7, 2015

Elektrozavod gallery

 

sound: Andrey Guryanov

featuring: Andrey Andrianov

 

The work consists of subtle signals – silence pierces through its exterior, but this silence is not absolute, it arises only when comparing it to the all-absorbing noise of the modern world. The manifestation of a human figure here resembles a kind of a wrong metronome that is trying to rediscover the lost rhythms in the chaos of everyday life.

Mysterious forms from a distant childhood, the hero as if in a paralyzed lucid dream - the viewer seemed to come a second before waking up, but this second fell into an endless loop of recurrence.

At this point, where the present is filled with numbness, Elena creates a metaphor of our time – a wait for an occasion that will bring us back to our senses. She consciously discards the working "recipes" of contemporary art and creates a work almost intuitively with that fresh and innocent way of looking at things that we all have in adolescence and youth. Criticism of the current state of art can be seen in this as well as the belief that albeit for a short moment art is able to awaken us from the narcoleptic sleep of everyday life.

text: Dima Filippov

 

Елена Минаева

Темнота под кроватью

28 февраля - 7 марта 2015

галерея Электрозавод

 

звук: Андрей Гурьянов

при участии: Андрея Андрианова


Работа состоит из едва уловимых сигналов - внешне она пронизана тишиной, но тишина эта не тотальна, она возникает лишь в момент сравнения с всепоглощающим шумом современного мира. Проявление здесь фигуры человека напоминает некий сбившийся метроном, который пытается заново обрести в хаосе повседневности утерянные ритмы.
Загадочные формы, пришедшие из далекого детства, герой, словно находящийся в парализованном осознанном сне - зритель как будто пришел за секунду до пробуждения, но эта секунда попала в бесконечную петлю повтора.
В этой точке, где есть настоящее, наполненное оцепенением, Елена создает метафору современности - ожидание события, которое вернет нас в чувства. Она осознанно отбрасывает работающие «рецепты» современного искусства и создает работу почти интуитивно, с тем свежим и наивным взглядом, которым мы все обладаем в период отрочества и юности. В этом можно увидеть и критику текущего состояния искусства, но также и веру в то, что искусство способно, хоть и на короткий миг, пробудить нас от нарколептического сна повседневности.

текст: Дима Филиппов