Vera Barkalova and Ekaterina Kovalenko

Don't Stumble, Friend, It's the Morgue Doorstep

June 20 - July 5, 2014

Elektrozavod gallery

Vera Barkalova and Ekaterina Kovalenko

Don't Stumble, Friend, It's the Morgue Doorstep

June 20-July 5, 2014

Elektrozavod gallery

 

The exhibition of Vera Barkalova and Ekaterina Kovalenko "Don't stumble, friend, it's the morgue doorstep" continues the series of exhibitions dedicated to Elektrozavod. This time the focus shifts from architecture to social experience - the experience of being inside the "ghetto" of Elektrozavod with its characteristic inhabitants. The search for their place in the formed environment pushes artists to create a certain picture of sensations:

"We decided to reproduce our first impression (memory) of the factory, the whole first experience of staying there and communicating with people. Memories of what influenced us and how. Like everyone, we said the key words: "I want it as well. I want to rent a space." Most likely it was a desire to gain experience... Many different people get to the factory but not all can exist and stay here. We decided to create a generalized image of the memory received by someone who has been here for a while, for a couple of hours or months - doesn`t matter, by capturing different aspects of Elektrozavod life. Building the information field, we give the viewer the opportunity to go through it and complement it with his own images."

Elektrozavod with its interior life has long been a kind of autonomous region with its checkpoints on the border - a clear but absurd control system. Artists, musicians and other people are constantly in opposition to the administration of the factory — with a touch of irony this state can be compared to dissenting counter-culture and art in a totalitarian state. Vera Barkalova and Ekaterina Kovalenko are among such "dissenting" artists of Elektrozavod.

 

Вера Баркалова и Екатерина Коваленко

Не споткнись, дружок, это морга порог

20 июня - 5 июля 2014

галерея Электрозавод

 

Выставка Веры Баркаловой и Екатерины Коваленко "Не споткнись, дружок, это морга порог" продолжает цикл, посвященный Электрозаводу. На этот раз фокус смещается от архитектуры к социальному переживанию - получению опыта нахождения внутри «гетто» завода с его характерными обитателями. Поиск своего места в сформировавшейся среде подталкивает художников на создание некой картины ощущений:

"Мы решили воспроизвести наше первое впечатление (воспоминание) от завода, весь первый опыт пребывания в нем и общения с людьми. Воспоминания того, что и как на нас повлияло. Мы, как все, говорили ключевые слова: "Я тоже хочу. Хочу снимать помещение." Скорее всего это было желание приобрести опыт... Много разных людей попадает на завод, но не все могут тут существовать. Мы решаемся на то, чтобы создать обобщенный образ воспоминания, которое получает тот, кто был здесь какое-то время, не важно, пару часов или месяцев, захватывая разные аспекты жизни на заводе. Выстраивая информационное поле, мы даем возможность зрителю пройти через него и дополнить его своими собственными образами."


Электрозавод с его внутренней жизнью уже давно стал своеобразной автономной областью со своими пропускными пунктами на границе - четкой, но абсурдной системой контроля. Художники, музыканты и прочие люди постоянно находятся в оппозиции власти завода — это состояние можно с долей иронии сравнить с неофициальной культурой и искусством в тоталитарном государстве. Вера Баркалова и Екатерина Коваленко одни из таких "неофициальных" художников Электрозавода.